جلسه ۵ صفات فرعی: انحراف-تکریر-بحه-قلقله-لین- غنه-نبره
- سیداسلام هاشمی مقدم
- سطح 2
آموزش تجوید سطح ۲
توسط استاد: سید محسن موسوی بلده
جلسه ۵ صفات فرعی: انحراف-تکریر-بحه-قلقله-لین- غنه-نبره
صفات فرعی
* انحراف
در لغت: به معنای «میل و عدول».
در تجوید عبارتست از : «میل و انحراف حرف از مخرجش به سوی مخرج دیگر» البته انحراف به سوی صفات دیگر نیز ذکر شده است.
نکته: دو حرف «ل – ر» را دارای صفت انحراف دانسته اند.
گویند صدای «ل» از مخرج خود به کنار زبان به سوی مخرج «ضاد» منحرف میشود و صدای «ر» نیز به پشت زبان و به سوی مخرج «ل» و گاهی «ی» منحرف می گردد.
* تکریر
در لغت: «به معنای تکرار کردن آمده است».
و در اصطلاح تجوید عبارتست از: «قابلیت تکرار بسیار سریع حرف».
نکته: این صفت فقط در حرف «ر» وجود دارد . مانند تکرار «ر» در کلمه «مَرَّه» به صورت «مَرررره» در اثر ارتعاش بسیار سریع نوک زبان.
این صفت تنها صفتی است که مقصود از ذکر آن ، احتراز و خودداری از انجام آن است به ویژه هنگامی که راء ساکن یا مشدّد باشد. مانند: وَالاَرضَ – تَرمى – الرَّحمن – ذُو مَرَّه
* بحّه
در لغت: «به معنای گرفتگی صدا است.»
نکته: بحّه صفت ویژه حرف «ح» است.
برخی قراء در اداء بحّه حرف «ح» چنان افراط می کنند که صدای حرف به سوی «خ» میل می کند و تفریط آن نیز منجر به تلفظ شبیه «ه» می شود.
* قلقله
در لغت: «به معنای جنبش، اضطراب، بیقراری و تکان خوردن است».
و در تجوید عبارت است از: «حرکت مختصر حرف ساکن».
حروف قلقله عبارتند از: «ق»، «ط»، «ب»، «ج» و «د» که در عبارت «قُطْبُ جَدَ» جمع آمده اند.
این پنج حرف هر گاه ساکن شوند چه در میان کلمه و چه در آخر کلمه، هنگام وقف باید حالت قلقله به خود بگیرند؛ یعنی باید مختصری حرکت کنند؛ زیرا در غیر این صورت صدای حرف حبس میشود.
نکات مهم:
- از افراط در قلقله اجتناب شود چراکه به حرکت کامل مبدل میگردد.
- قلقله آخر کلمه هنگام وقف باید آشکارتر از قلقله وسط باشد.
- باید دقت کرد که ۲۳ حرف باقیمانده (غیر قلقله) هنگام سکون به هیچ وجه حرکت پیدا نکنند.
مثال :
حرف قاف: أقْبَلَ – طارق – فى رَقُ
حرف جیم: أجْرَموا – مَریج – حاجّ
حرف طاء: أطراف – یَفْرُط – صِراط
حرف دال: أَدْبَرَ – حَمید – حَادَّ
حرف باء : اِبْراهیمَ – أَبْرَموا – وَتَبَّ
* لین
در لغت: «به معنای نرمی ضد خشونت».
در تجوید عبارت است: «از به نرمی اداء شدن حرف».
دو حرف واو ساکنه ماقبل مفتوح «ـَوْ» و یاء ساکنه ماقبل مفتوح «ـَیْ» حروف لین هستند؛ مثال: یَوْمَ – إِلَیْکَ.
البته باید متذکر شویم که اصولاً دو حرف «و» و «ی» ذاتاً و در همه حال نرمترین حروف الفبا محسوب میشوند.
تمرین: خَوْفٍ – قَوْمُ – یَوْماً ـ لَبَغَوْا ـ بَیْتِ ـ إِلَیْکَ ـ شَیْءٌ ـ ابْنَیْ – أَثِنَیْ
* غنه
از صفات مهمی است که علیرغم واقع نشدن در لیست مشهور صفات فرعی شایستگی دقت و رعایت در تلاوت را دارد.
غنّه صوتی آهنگین است که از فضای بینی (خیشوم) خارج می شود و از صفات لازمه دو حرف «م» و «ن» محسوب میگردد.
نکته: این صفت در نون و میم ساکن بروز بیشتری دارد.
علمای تجوید غنه نون را از لحاظ کیفیت و خلوص، برتر از غنه میم میدانند.
نکته: هنگام وقف بر کلماتی که به نون و میم ختم میگردند. باید دقت کنید که صفت غنه آنها آسیب نبیند و به خوبی اداء شود مانند: مُفْلِحُونَ – عَلیم
* نبره
در لغت: «به معنای اشراف، تسلط و فرازمندی».
در تجوید عبارت است از: «صدایی قوی و تیز که از حرف همزه شنیده میشود».
لذا به محل وعظ و خطابه که نسبت به سایر قسمتهای مجلس بالاتر و مسلط تر است منبر گویند.
نکته: به این حالت همزه, «تحقیق همزه» گویند.
استثناء: تنها مورد همزه در قرآن که از نبره «تحقیق همزه» استثناء شده است و رعایت عدم تحقیق «تسهیل» آن لازم است؛ تسهیل همزه دوم کلمه «أَأَعْجَمِیٌّ» در آیه ۴۴ سوره مبارکه فصلت است؛ که باید این همزه را به اصطلاح شل و بدون تیزی مخصوص آن ادا کنیم.